Bijeenkomst recreatie commissie

26-03-2019

24 januari bijeenkomst regionale verenigingen en ledenraadsleden op uitnodiging van de recreatie commissie.

De avond zat er al een tijdje aan te komen maar door zoals we allemaal wel kennen drukte, werkzaamheden feestdagen, e.d. duurde het langer dan verwacht.

Er zou een presentatie zijn van de nieuwe privacy wet, informatie over verzekeringen en vragen van die beantwoord konden worden door de afgevaardigden van de verenigingen.

Wat mij het meeste aansprak van deze avond was het bijeenkomen van gelijkgestemden en uitwisseling van ervaringen met nuttige of onnuttige tips.

Er was een mooie opkomst van verenigingsafgevaardigden, 2 leden van de ledenraad, natuurlijk de recreatie commissie en Carla Kemme als specialist van ons stamboek van de wetgeving registratie persoonsgegevens.

Carla startte direct na een beknopt voorstel rondje en had een overzichtelijk, (zover deze nieuwe wet overzichtelijk te presenteren is), presentatie gemaakt. Deze presentatie maakte duidelijk dat we daar met zijn allen, zeker de ledenadministratie en wedstrijd organisatoren, heel behoorlijk over moeten gaan nadenken.

Er werden driftig door mij aantekeningen gemaakt maar gelukkig, Ada ging er op verzoek voor zorgen dat iedereen de presentatie toegestuurd zou krijgen, pjieuw dat scheelde kramp.

De verschillende deelnemers hadden goede op en aanmerkingen waardoor het niet droge kost maar meer een uitdaging werd om daar straks met de clubs goede protocollen voor te gaan maken.

Zelfs Carla kon niet alles uitleggen en voorleggen omdat het voor/door alle verenigingen in Nederland nog niet is uitgetest hoe een en ander in de praktijk uitvoerbaar is, denk alleen maar aan de aanmeldingen en startlijsten van de wedstrijddeelnemers, hoe houd je dat allemaal precies zoals de nieuwe wet dat voorschrijft.

Sommige verenigingen hadden al een deel voor elkaar gemaakt en wilden dat wel delen zodat we niet allemaal het wiel nog een keer hoeven uit te vinden.

De informatie over de verzekeringen betreffende de ruiters zelf en hun bijrijders was zoals verwacht vaag bekend maar toch weer verduidelijkend en zeker goed idee om met je leden te delen.

De WA voor de verenigingen zelf en eventueel bestuurlijk aansprakelijkheid verzekeringen waren een ieder bekend en er werden nog motivatie `s voor en tegen gedeeld waar een ieder weer wijzer mee naar huis kon.

Ada vroeg of er nog interesse was in budget voor activiteiten in de regio, verrassing! Er was zeker interesse voor ondersteuning alleen was bijna iedereen het de laatste jaren vergeten.

Nieuwe kansen zag en hoorde je aankomen tijdens deze vraag van Ada.

Op de vraag of er behoefte is aan een vast contact persoon in het NSIJP bestuur voor de besturen van de verenigingen werd al snel duidelijk dat er al goed gecommuniceerd werd met degenen die direct nodig waren voor zaken zoals wedstrijden e.d.

Voor andere zaken wordt er met Ada uit hoofde van onze recreatie commissie contact opgenomen en zij zet het dan door naar degene die daar het meest passend bij is.

Ada bleef met vragen komen en het was een goed gevoel er met zijn allen over na te denken en te overleggen waardoor het club contact soms letterlijk met je buren (aan de overlegtafel en met de verenigingen) beter werd.

Er waren ideeën en ook gewoon open vragen aan elkaar bv. hoe de andere besturen met de soms tegenvallende bezoekersaantallen van de door hen georganiseerde evenementen omgingen.

Zelfs grote vragen zoals is het nog wel de moeite waard om je zo met je vrijwilligers en bestuur in te zetten en dan te moeten constateren dat de leden dat weekend of die dag nou net niet konden. Terwijl de leden de ideeën echt leuk vonden en heel geïnteresseerd waren tot zij zich realiseerde (dachten wij) dat ook de deelnemer zich moet inzetten om bv op het terrein te komen, oefenen en tijd vrij te maken. Er waren natuurlijk ook heel geslaagde dagen geweest waar je als organisator toch echt wel weer helemaal blij van werd, gelukkig maar anders was het toch wel zeuren geworden..

Al met al fijn om daar samen wat nieuwe plannen over te maken misschien wat meer samen doen of evenementen op de website of FB van elkaar te promoten, het praten hierover was eigenlijk al weer inspirerend genoeg om thuis met de rest van de bestuursleden weer vol goede moed aan het nieuwe seizoen te beginnen, al moeten er nog wel veel werk verricht worden om de nieuwe regelgeving te implementeren in de dagelijkse gang van zaken.

Iedereen vond het een goed idee om in ieder geval dit jaar nog een keer bij elkaar te komen, als mede organisator werd ik daar wel blij van.

 

Geschreven door Anneke van Staalduinen